Först märka vi, att det löfte, Abraham trodde, innebar Guds 
evangelium om Kristus. Textens ord: "Abraham trodde Gud", 
återfinnas i 1 Mos. 15:6. Där se vi dock icke genast något mer än löftet 
om Abrahams talrika avkomma; men vad som i det löftet låg inbegripet, det visste Abraham genom ett förutgående löfte, kap. 12:3, varest Gud hade förklarat, att "i hans säd skulle alla folk på jorden varda välsignade".
Detta var egentligen det ursprungliga löftet om 
en Frälsare, vilket Gud hade givit våra första föräldrar på 
syndafallets dag — löftet om den heliga kvinnosäden och ormaförtramparen, 
om en förlossare, som, född av kvinna, skulle tillintetgöra synden och 
djävulens gärningar — det löfte, på vilket alla trogna, allt ifrån 
den rättfärdige Abel, hade trott och blivit rättfärdiga. Det var detta 
löfte, som så ofta upprepades till Abraham, så att, fastän denna 
huvudpunkt, själva ädelstenen i Guds löften till Abraham, icke för var 
gång nämndes, låg den alltid innefattad i dessa löften. Detta är 
apostelns egen förklaring, såsom var och en kan se i Gal. 3.
Och Kristus säger uttryckligt, vad som var föremålet för Abrahams 
trosöga, över vilket föremål han till och med fröjdades i sin tro; 
Herren säger: "Abraham, eder fader, fröjdades, att han skulle få se 
min dag; han såg honom och vart glad."
För det andra: om aposteln här hade velat säga, att själva tron, 
såsom en behaglig dygd hos människan, blivit Abraham räknad till 
rättfärdighet, hade han med en sådan antydning på en gång avskurit 
själva nerven i hela sin rättfärdiggörelselära. Det är just hans göromål 
på detta ställe att visa, det vi varda rättfärdiga utan någon vår 
förskyllan eller värdighet, endast av Guds nåd och genom den 
förlossning, som är skedd i Kristus. Och han säger uttryckligt i följande 
kapitel, att det är blott "genom ens lydnad", vi varda rättfärdiga. 
Rättfärdighet är intet mindre än lagens fullbordan. Så mycket utgör 
icke själva tron.
Tron är dessutom i sig själv just ett förnekande av vår förtjänst; ty den som tror på Kristus, han bekänner, att han 
själv är orättfärdig, förtappad, rådlös och omfattar därför "Guds 
rättfärdighet", den laguppfyllelse, som är skedd i Kristus. Tron måste vidare hava ett ord av Gud att omfatta; och av detta ords innehåll 
beror det, vad jag får genom tron. Om man icke det besinnar, skall 
man alltid missförstå orden om tron och trons rättfärdighet.
Se här en 
liknelse: En förlorad son lever borta i främmande land, och där lider 
han nöd; hans fader lovar honom en stor, skön egendom, om han 
blott återkommer och emottager densamma. Sonen tvivlar länge och 
blir därför borta i sin fattigdom; men omsider börjar han att tro sin 
faders ord och skyndar nu hem för att emottaga sin egendom; nu är 
han genast rik och lycklig.
Sedan säger han: "Jag var länge i nöd; 
därtill var min otro skulden, då jag trodde min faders ord, blev jag 
rik och lycklig, blott min tro gjorde mig rik." Om då någon hör endast 
sådana ord och icke vet eller betänker innehållet av faderns löfte, kunde 
han förstå orden så, att denne man blivit belönad för sitt sonliga 
förtroende till faderns ord. Då skulle den, som kände förhållandet, 
säga: nej, giv akt på innehållet av det löfte, han hade trott; det var 
detta, som gjorde honom rik. Löftet handlade om en stor egendom, i 
denna består själva rikedomen; hans tro gjorde endast, att han kom i 
åtnjutande därav.
På detta sätt skola vi förstå orden: "Abraham trodde 
Gud, och det vart honom räknat till rättfärdighet." Att tron gjorde 
honom rättfärdig, berodde av det med tron omfattade löftets innehåll. 
Detta var Kristus. Om vi icke på detta sätt förstå orden, måste vi 
alldeles bortkasta hela Skriftens stora huvudlära — bortkasta, gäcka 
och förakta allt, vad Gud ifrån världens begynnelse förkunnat oss om 
en Frälsare och en försoning i hans blod; allt vad Gud genom änglar 
och profeter förkunnat, samt genom den levitiska offertjänsten och alla 
dess blodiga offer förebildat — korteligen, hela Skriftens egentliga 
innehåll, läran om Kristus, Kristi lydnad, Kristi lidande, död och 
uppståndelse. Allt detta vore till intet, om Gud kunde rättfärdiggöra 
oss blott för den dygden, att vi tro Honom vara sannfärdig.
Och 
att aposteln här icke vidare förklarade sig (såsom han gör i följande 
kapitel), skall visserligen icke inför Gud ursäkta någon, som här ville 
taga anledning till en ny, mot hela Skriftens huvudlära stridande, 
tanke. — Det är ock något, som genom hela Skriften uppenbarar Guds 
majestätiska storhet, att Han icke alltid upprepar, vad Han sagt, utan 
fordrar, att vi minnas hans givna förklaringar och förstå Honom. 
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar