Med en hög och storartad framställning om skapelsens suckan efter
förlossning vill aposteln här giva Guds barn en ytterligare grund för vissheten och storheten av deras tillkommande herrlighet, varom han
förut talat.
Emedan Gud i begynnelsen skapade allt, vad som är på
jorden, till sina barns tjänst och glädje, och därmed till sitt herrliga namns
lov och ära, men denna skapelse vid vårt syndafall fick sin del av förbannelsen, så att den nu icke uppfyller denna sin ursprungliga
bestämmelse, i det den dels icke tjänar Guds barn så, som den skulle hava
tjänat dem, om synden icke tillkommit, dels ock till största delen tjänar
Skaparens fiender och försmädare, ja, tjänar synden, emedan den av de
flesta människor missbrukas till synd; så är dock detta ett förtryck, en
träldom, som skapelsen lider emot sin vilja eller utan sin skuld, men
för hans skull, som underkastat den sådan träldom. Detta
missförhållande skall dock icke alltid vara; skapelsen är underkastad förgänglighetens
träldom "på en förhoppning" att också den en gång skall varda fri
därifrån till Guds barns herrliga frihet. Detta är den egentliga saken,
som här framställes.
Men likasom profeterna ofta tala om den
förnuftslösa skapelsen såsom om förnuftiga varelser, då de t.ex. säga, att berg
och högar fröjdas, att träd på marken klappa med händerna, att sol och
måne, vilddjur och fiskar lova Herren; så ser ock apostelns andliga
öga hela skapelsen uti en lidande, en orolig längtan att komma till sitt
mål; han hörer skapelsen sucka och ängslas i väntan efter Guds barns
och sin egen förlossning från den närvarande träldomen. Och detta
framställer apostelen till att styrka och uppmuntra alla kristna, för det
första med den visshet, den borgen för vår herrlighets uppenbarelse,
som ligger däruti, att hela skapelsen skall först med Guds barns herrliga
frihet komma till sin bestämmelse; ty de måste då visserligen hava ett
annat och bättre liv att vänta, efter den närvarande världsordningen
icke kan vara den rätta, eller den som Gud i begynnelsen åsyftade, utan vi hava efter hans löfte att vänta nya himlar och en ny jord.
Och
för det andra skulle de besinna storheten av den herrlighet, som då
kommer att uppenbaras, när hela skapelsen skall förnyas och förherrligas till
deras herrlighets uppenbarelse, när alla Guds skapade verk, de, som
skola tillhöra den nya himmelen och den nya jorden, skola renas, förnyas och förskönas blott derföre, att Guds barns herrlighet skall desto
mer framstå.
Aposteln vill säga, att skapelsen, vilken för syndens skull blev genom Guds dom underkastad vanskligheten, skall återställas från sin
närvarande förnedring, under vilken den suckar, och att den, enligt
Guds löften om en förnyelse, väntar att tillika med Guds barn få del
i befrielsen från förgänglighet och fördärv och att med dem iklädas den
herrlighet och skönhet, i vilken den en gång ur Skaparens hand
framträdde.
När endast en dotter i ett rikt hus skall stå brud, så blir hela
huset renat, prytt och sirat för högtidligheten; alla gäster, ja, även
tjänstefolket skola då bära sina högtidskläder. Skapelsen är det rika hus,
i vilket Gud insatte människan till barn och arvinge. När Kristi
brud skall ingå i sin brudgums herrlighet, när Guds barn skola avlägga
den ringhet och det förakt, varunder de i tiden varit fördolda, och
uppenbaras i deras sanna höghet och herrlighet, då skall ock allt, som
tillhört deras boning, förnyas, renas och prydas; varom Petrus säger,
att elementen skola smälta av hetta, och jorden med de verk, som äro
därpå, skola avbrännas; men nya himlar och en ny jord vänta vi efter
hans löfte, däruti rättfärdighet bor. De ting, som skola tillhöra den
nya himmelen och den nya jorden, tillredda för Guds barn, skola befrias
ifrån förbannelsen och återställas i det tillstånd av fullkomlighet, i vilket
de voro, då Gud i begynnelsen såg på allt, det Han hade gjort, och
förklarade, att "det var allt ganska gott".
Grundtextens ord på "högliga åstundan" betecknar egentligen en väntan, däri man med uppräckt huvud skådar ut efter den väntade.
Lutkeman ser därför här bilden tagen av en hop människor, som så
innerligt längta att få se sin älskade konung komma, att de med
uppsträckt hals höja sig över varandra för att se, om han ännu närmar
sig. Så väntar ock hela skapelsen med innerlig åstundan efter något.
Och vad är då det, som den så innerligt efterlängtar? Aposteln
säger: Guds barns uppenbarelse; den väntar efter, "att Guds barn
skola uppenbaras". Här äro Guds barn så fördolda dels under
allehanda sin egen skröplighet, dels ock under tidens vedermöda, kors och
lidande, att de icke ens själva veta, vilka de äro. Mycket mindre
kan världen känna dem. Men en gång skall deras fördolda herrlighet
framlysa; och därefter väntar hela skapelsen med innerlig åstundan.
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar