fredag 1 juli 2022

"Vi berömmer oss av Gud genom vår Herre Jesus Kristus; genom vilken vi nu fått förlikningen." (Rom. 5:11)

 Aposteln sammanfattar här allt vad saligt kan nämnas, i själva den eviga källan och upphovet till allt, nämligen Gud själv, och säger: vi har Gud själv; Gud själv är vår vän och Fader, och därmed måste följa all trygghet och salighet. ¨

Först är Gud själv mycket mer än alla hans gåvor. Guds vänskap är mer än himmelens salighet. Gud själv är solen och saligheten i himmelen, såsom också redan här hans vänskap är de trognas egentliga fröjdekälla. För det andra är också alla gåvor innefattade i honom: i honom är all vår rättfärdighet och starkhet, i honom vår frid och tröst; Gud är vår Fader, och all barnens rikedom och trygghet är i själva Fadern. "Är vi barn, så är vi också arvingar." "Då Gud inte skonat sin egen Son, utan utgivit honom för oss alla, skulle han inte också ge oss allting med honom?"

Tänk, när du äger själva den store allsmäktige Gudens vänskap, då måste du visst vara alla stunder lycklig. Vore du eljest den fattigaste, du är då den rikaste; den mest ringa och föraktade, du är då den ärofullaste; den mest ensamma och övergivna, du har då alltid det herrligaste sällskap.

Sålunda ser vi David och andra heliga ha fröjdat sej i själva Gud, såsom deras egentliga tröst och berömmelse. "Min själ ska berömma sej av Herren." Vi vill dagligen berömma oss av Gud, att han är oss allt vad vi behöver, så att det i hjärtat heter så: "Herre, min klippa, min borg, min förlossare, min Gud, min tröst, den jag håller mej vid, min sköld, min salighets horn och mitt beskydd." På detta sätt ska alla rättfärdiggjorda själar känna sin Gud och berömma sig av honom; såsom profeten säger: "I Herren varder all Israels säd rättfärdigad och ska berömma sej av honom." Genom vår Herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har fått förlikningen.

Aposteln upprepar ideligen, att vi har all denna nåd, trygghet och berömmelse endast genom vår Herre Jesus Kristus och hans försoning. Det är också högst nödvändigt att ständigt betänka detta. Hela vår tröst och berömmelse av Gud, av hans vänskap och av den eviga saligheten är genast försvunnen, så snart vi vänder ögat från denna enda gällande grund och orsak och börja se på oss själva. Då framträder snart vår synd och mångfaldiga ovärdighet, och då är vi genast försagda, glädjen och berömmelsen av Gud är slut.

Betänk därför alltid och oavlåtligt, att all denna nåd, varigenom vi berömmer oss av Gud, att han är vår, med allt vad han är och har, grundar sej endast på försoningen genom Kristus, inte på någon vår godhet och värdighet, utan endast på den eviga kärlek varigenom Gud gav oss sin Son, då vi ännu var "syndare", "ogudaktiga" och "ovänner". Betänk dock vad däri ligger, att Gud, som först själv har skapat oss till sina barn och arvingar, även själv gav oss sin Son till en Frälsare, då vi var ogudaktiga och ovänner, och att vi då "blev förlikta genom hans Sons död".

Detta är en evig tröstegrund för arma syndare, en som inte vacklar och faller med vårt vacklande och fallande, utan alltid blir fast och kvarstående. Ty du kan lätt räkna ut att han som gjort det som är större, att av fiender göra oss till vänner, mycket mer ska göra det som är mindre, nämligen att, då vi nu är så dyrt förlikta, även behandla oss såsom sådana, d.v.s. inte se på våra synder och döma oss efter lagen, utan alltid vara oss huld och nådig och även föra oss ända fram till den salighet, vartill Han först skapat oss och sedan så dyrt återlöst oss.

Så nödvändigt det är, att alltid berömma sej av Gud, d.ä. att alltid behålla en verklig trostillförsikt, en glad och hjärtlig förtröstan till honom som en kristens hela andliga liv beror av, så nödvändigt är det därför att alltid hålla fast vad detta innebär: "Genom vår Herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har fått förlikningen." Isynnerhet då vårt hjärta, såsom stundom sker, är alldeles iskallt för Gud, vi har blivit förströdda och främmande för honom, men en nöd uppstår, så att vi behöver bedja; då tycker vi, att också Gud är alldeles iskall för oss, inte bryr sej om oss, inte ser oss, inte aktar oss eller hör vår bön.

Då blir det nödvändigt att komma ihåg, att denna bild av Gud är alldeles falsk, är en gruvlig vanställning, som kommer endast av vårt kalla, otrogna hjärta och av djävulens ingivelse. Ty Herren Gud har själv avmålat sej på ett helt annat sätt, såsom en evig och omätlig kärlek, som utgivit sin egen älsklige Son för oss, och som nu alla stunder innerligen älskar dem som tror på honom — en huld Fader, som är oss alla stunder nära, ser alla våra behov och bekymmer och, om han också döljer sej och dröjer med hjälpen, dock alltid har sin "lust i att göra oss gott". Gud kan aldrig vara kall och liknöjd för dem, som dock är av hans älsklige Son dyrt försonade och i honom är rättfärdiga.

Så älskade Gud världen all,
att han utgav sin ende Son,
att var och en som på honom tror
skall få ett evigt liv.

Ty däri består kärleken,
ej att vi hade älskat Gud,
men däri att han har älskat oss
och givit oss sin Son.

Ja, däri har Guds kärlek stor
blivit uppenbar för oss,
att till försoning för all vår synd
han sände oss sin Son.

Han sände till oss Jesus Krist
att på honom vi skulle tro,
att genom honom vi leva må
och älska för hans skull.

2 kommentarer:

  1. god dag killar, jag är mycket glad över att läsa bra innehåll och kommentarer, är mycket utbildande och inspirerande, jag vill också dela lite om min personliga äktenskapliga livserfarenhet. för några dagar sedan läste jag liknande bloggkommentarer på den här webbplatsen om en kvinna som heter Johanna från Stockholm, hon skriver om en fantastisk kärleksförtrollare som hjälpte henne att få tillbaka sin ex kärlekspartner och så många andra människor fick liknande resultat inom två dagar efter kärleksbesvärjelsen charmkraftsaktivering, Dr.oduduwa har den magiska kärleksförtrollningen att återförena par och återställa trasiga äktenskap/hem igen. jag var först inte stöder kärleksmagisk stavning tidigare eftersom jag hade en vän som sa att hon hade kontaktat några människor online och hävdade att de är kärleksstavar men de fungerar inte, jag var rädd för att inte falla i samma fälla, tills Jag läste ett blogginlägg på nätet om den riktiga kärleksförtrollaren Dr.Oduduwa, jag gav det ett försök eftersom det inte skadar att prova något nytt, så idag är det tre dagar sedan jag hade kontakt med Dr.Oduduwa och som han lovade mig att min ex kärlek man man kommer tillbaka hem för att be mig om ursäkt, jag tar det bara som ett skämt, jag gav Dr.oduduwa min man man bild och namn och även jag gav honom min egen bild och namn, han sa att han kommer att gå att lansera en kärleksförtrollning för min räkning och att min man inom 3 dagar kommer tillbaka till mig. Jag följer bara hans instruktioner och jag tillhandahåller det stavningsmaterial som krävs för att kasta en kärleksförtrollning till handling. Goda nyheter för mig idag fick jag ett telefonsamtal från min man man Showman, han har inte ringt mig de senaste 3 månaderna nu sedan vi gjorde slut, just idag fick jag ett telefonsamtal och sms från honom, han bad mig om ursäkt och lovade att komma tillbaka hem i kväll, här sitter jag med honom just nu och äter middag tillsammans, det verkar vara som en magi eller jag drömmer. Den här goda mannens kärleksförtrollning Dr.Oduduwa fungerar verkligen för mitt bästa. Jag rekommenderar honom starkt till alla som vill få tillbaka ex kärlekspartner, återställa trasigt hem, kärleksförtrollning för sann kärlek och tillit i ett förhållande, om du misstänker att din kärlekspartner är otrogen mot dig, kontakta honom idag för en snabb brådskande lösning är säker. garanti 100%. skicka meddelande till hans personliga WhatsApp; https://wa.link/q5f107
    att kommunicera med honom idag, bra omedelbart resultat är säkert.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag delar gärna med mig av min personliga livserfarenhet här ute om någon går igenom samma kärlekskris, det finns hopp och lösning för att lösa alla problem med äktenskapliga relationer idag. Jag är väldigt glad att få dela med mig av min livsupptäckt och lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner även efter många års separation. kontakta (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) för omedelbar lösning inom två dagar är alla dina relationsbekymmer över.

    Det finns inte många sätt att hitta relationshjälp på ett lugnt sätt från ditt hem eller den plats du väljer. Ge det ett försök och lycka till!

    För bara några dagar sedan bröt min man kärleksförhållandet med mig, vi har varit gifta i mer än 5 år och vi hade två barn tillsammans, bara för att han reste till en annan stad för ett jobb, sedan träffade han en prostituerad, den andra damen har redan använt mörk magisk kärleksförtrollning för att få tag på min man, detta får min man att glömma mig och våra två underbara barn, jag har försökt så många sätt att få honom att komma tillbaka till mig och till våra barn för jag kan inte stå för alla utgifter ensam och ta hand om mig själv och barn. Jag gjorde allt för att få tillbaka honom men inget fungerade, tills jag stötte på samma blogginläggskommentar från en kvinna som bor i USA, delade hon ett vittnesbörd om hur Dr.Oduduwa kunde få tillbaka sin ex kärlekspartner efter så många år av äktenskapsskillnad. Jag försökte kontakta kommunikationen med samma kärleksförtrollare som heter Oduduwa, jag har läst så många bra saker om den här mannen och hans stora krafter för att återställa ett trasigt hem och få tillbaka ex kärlekspartner inom några dagar. Jag skickar också e-postmeddelande till Oduduwa och inom några sekunder fick jag ett svar, han försäkrade mig att inom 24 timmar kommer min ex man att ringa mig på telefon för att be om ursäkt. Jag trodde inte riktigt på det först men jag gav det ett försök, och lol och se precis som han sa det, några timmar efter att jag aktiverade min kärleksförtrollning, fick jag ett telefonsamtal från okänt nummer och det var min man som pratade med mig och han bad om ursäkt för att han lämnade mig med barnen ensam, och han lovar att komma tillbaka hem nästa dag, bara tidigt nästa dag knackade min man på min dörr och han föll på knä och bad om min förlåtelse, jag släppte snabbt in honom i huset och vi pratade om allt och jag förlät honom och låt honom se våra barn, just nu lever jag lyckligt med min man och mina barn alla tillsammans i ett hus. Jag tackar Dr.Oduduwa för hans kraftfulla hjälp och jag rekommenderar honom starkt till alla som försöker få tillbaka ex kärlekspartner och även återställa kärlek och tillit till äktenskap och hem.
    skicka meddelande till Oduduwa personliga Whatsap-nummer länk nedan;
    https://wa.link/q5f107
    (+2349129715420)

    Du kommer att få omedelbar lösning på följande relationsproblem; som följer;....

    jag vill gå tillbaka till mitt ex eftersom jag fortfarande älskar honom

    hur jag snabbt får tillbaka min ex kärlek

    Jag behöver akut hjälp för att återställa mitt trasiga kärleksäktenskap

    jag behöver en kärleksform för att få tillbaka ex

    kärlek stava magi för att återhämta sig ex kärlekspartner

    omedelbar charm kärleksförtrollning för att locka ex kärlek

    Jag vill ha kärleksmagi för att locka tillbaka ex kärlekspartner

    Dagtid kärleksbesvärjelser som verkligen fungerar omedelbart få tillbaka ex kärlekspartner


    jag behöver hjälp akut

    hur får jag tillbaka min ex kärlek

    jag älskar honom fortfarande men han är otrogen

    hur man kan övervinna otrogen kärlekspartner

    hur man får din kärlekspartner att älska bara dig

    Jag vill att min man ska vara mig trogen

    hur man stoppar min fru från otrogen

    hur vet jag att min kärlekspartner är otrogen mot mig

    otrohet i mitt äktenskap

    äktenskap skilsmässa lösning

    lösning för att få tillbaka mitt ex

    SvaraRadera