tisdag 30 april 2019

"Låt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader, som är i himmelen." (Matt. 5:16)

O vilken skön och glädjande syn, som kan fröjda både himmelen och jorden, när en kristen som brinner av nitälskan för trons väg, för Lammets ära, brinner av nit mot gärningarnas förtjänst inför Gud, likväl på samma gång är själv den mest välgörande människa, rik på goda gärningar och flitig i Herrens tjänst! O, detta sammanhang kan alldeles dräpa satan, så grämer det honom, eftersom det inte finns något som så kan förstöra hans rike, som så starkt och klart vittnar om evangeliets sanning — ingenting, som så mäktigt griper sinnena och övertygar dem, som just detta samband mellan nitet mot gärningarnas förtjänst och rikedomen i gärningarnas bevisning.

Har jag bara det ena, har jag endast nit för trons väg och emot gärningarnas förtjänst inför Gud, men inte själv bevisar några goda gärningar, så dömer alla människor: "Det är en mycket bekväm väg till saligheten att bara tro och slippa göra något gott!" Men har du alla medmänniskors och grannars vittnesbörd, att ingen är mer villig och glad att göra goda gärningar än just du, som så mycket försmädar och nedsätter gärningarna då fråga är om rättfärdighet inför Gud, då "stoppar du alldeles munnen till på de galna och oförståndiga människorna". Då ska alla redliga själar nödgas tänka: "Nej, det är inte för sin egen maklighet, denne talar emot gärningarnas förtjänst, han bevisar själv annat."

Därför är de mycket dyrbara kristna, som på det närmaste förenar dessa två stycken: att de nitälskar blott för Lammets förtjänst, men själva på samma gång är rika på goda gärningar. Bedjom Gud, att vi måtte länge få behålla sådana kristna på jorden! Ty det är genom sådana Kristi rike och evangeliets ära på det kraftigaste befrämjas.

Däremot, vilken försmädelse för det kristna namnet, när en kristen som bekänner tron lever andligen lättjefull och ofruktbar, ja, genom framstående oarter "giver lastaren rum"; när de som hör hans vackra bekännelse, men också ser hans dåliga leverne, ska med förakt vända sej om och säga: "Betyder din vackra bekännelse inget mer, då kan också jag vara en kristen" o.s.v. Och så har den själen fått det starkaste stöd för sin obotfärdighet, sitt förakt för ordet om bättring och omvändelse — och det stödet har han fått av dej — av en kristen, som skulle tvärtom bort tjäna till hans väckande.

O vilken förfärlig sak för samvetet, när din prövotid är slut, det är slut med alla tillfällen att göra något bättre, du har fått bud: Gör räkenskap, du får inte längre vara min fogde! O, vilken hjärtfrätande ångest, när du ska komma ihåg, hur mycket du hört och trott och bekänt om Kristi kärlek, om Kristi lidande, men hur du inte levat för Honom och hans ära, utan levat dej själv, bara efter köttets behag, och när du tänker på, hur de, som levat med dej under nådetiden, fått så liten uppbyggelse av dej, bara för ditt dåliga levernes skull; då du ska med grämelse säga dej: Ack, mina barn, mina tjänare, de har av mej väl hört goda ord, men sett dåliga gärningar, därför gick det goda de hörde så litet till deras hjärtan. Mina tjänare har lämnat mitt hus med det intrycket: "De som talar mycket om Gud är skrymtare" — och har så lärt sej förakta ordet.

Gud bevare alla trogna i tid! Det är visserligen sant, att ingen undgår samvetets förebråelser eller satans glödande skott, ingen är fullkomlig — och allraminst ska den blinda världen göra oss rättvisa, utan ska försmäda också det bästa leverne, såsom den också sa allt ont om själva herrlighetens Herre. Men vi har alla ett medvetande om skillnaden mellan den köttets svaghet, för vilken jag är i ånger, bättringskamp, erkänsla, och däremot de oarter, som alldeles okuvade får regera, och som utgör mitt egentliga leverne. Det är genom sådana evangelium blir försmädat; ty om jag själv begråter och öppet straffar mina fel, har jag därmed givit Gud äran och räddat evangelium från försmädelsen för dessa.

Men märk ännu, vad som nyss sades om sambandet mellan nitälskandet om tron och bevisandet av goda gärningar. Om du däremot jämte dina goda gärningar först och sist talar om sådana, så att gärningar och Kristi efterföljelse är A och O i ditt tal, då kan man med skäl befara, att dessa utgör din hjärtetröst, din hemliga trosgrund; "ty varav hjärtat är fullt, därav talar munnen." Nej, visan måste vara om Lammet — "Lammet, som är dödat och återlöst oss åt Gud med sitt blod." Gärningarna måste flyta just av denna Kristi kärlek. Då får Kristus all äran, så att inte vårt, utan hans namn blir ärat och hållet heligt.

Det lilla ljus jag har, det ska få lysa klart,
det lilla ljus jag har, det ska få lysa klart,
det lilla ljus jag har, det ska få lysa klart,
lysa klart, klart, klart, lysa klart.

1 kommentar:

  1. Jag delar gärna med mig av min personliga livserfarenhet här ute om någon går igenom samma kärlekskris, det finns hopp och lösning för att lösa alla problem med äktenskapliga relationer idag. Jag är väldigt glad att få dela med mig av min livsupptäckt och lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner även efter många års separation. kontakta (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) för omedelbar lösning inom två dagar är alla dina relationsbekymmer över.

    Det finns inte många sätt att hitta relationshjälp på ett lugnt sätt från ditt hem eller den plats du väljer. Ge det ett försök och lycka till!

    För bara några dagar sedan bröt min man kärleksförhållandet med mig, vi har varit gifta i mer än 5 år och vi hade två barn tillsammans, bara för att han reste till en annan stad för ett jobb, sedan träffade han en prostituerad, den andra damen har redan använt mörk magisk kärleksförtrollning för att få tag på min man, detta får min man att glömma mig och våra två underbara barn, jag har försökt så många sätt att få honom att komma tillbaka till mig och till våra barn för jag kan inte stå för alla utgifter ensam och ta hand om mig själv och barn. Jag gjorde allt för att få tillbaka honom men inget fungerade, tills jag stötte på samma blogginläggskommentar från en kvinna som bor i USA, delade hon ett vittnesbörd om hur Dr.Oduduwa kunde få tillbaka sin ex kärlekspartner efter så många år av äktenskapsskillnad. Jag försökte kontakta kommunikationen med samma kärleksförtrollare som heter Oduduwa, jag har läst så många bra saker om den här mannen och hans stora krafter för att återställa ett trasigt hem och få tillbaka ex kärlekspartner inom några dagar. Jag skickar också e-postmeddelande till Oduduwa och inom några sekunder fick jag ett svar, han försäkrade mig att inom 24 timmar kommer min ex man att ringa mig på telefon för att be om ursäkt. Jag trodde inte riktigt på det först men jag gav det ett försök, och lol och se precis som han sa det, några timmar efter att jag aktiverade min kärleksförtrollning, fick jag ett telefonsamtal från okänt nummer och det var min man som pratade med mig och han bad om ursäkt för att han lämnade mig med barnen ensam, och han lovar att komma tillbaka hem nästa dag, bara tidigt nästa dag knackade min man på min dörr och han föll på knä och bad om min förlåtelse, jag släppte snabbt in honom i huset och vi pratade om allt och jag förlät honom och låt honom se våra barn, just nu lever jag lyckligt med min man och mina barn alla tillsammans i ett hus. Jag tackar Dr.Oduduwa för hans kraftfulla hjälp och jag rekommenderar honom starkt till alla som försöker få tillbaka ex kärlekspartner och även återställa kärlek och tillit till äktenskap och hem.
    skicka meddelande till Oduduwa personliga Whatsap-nummer länk nedan;
    https://wa.link/q5f107
    (+2349129715420)

    Du kommer att få omedelbar lösning på följande relationsproblem; som följer;....

    jag vill gå tillbaka till mitt ex eftersom jag fortfarande älskar honom

    hur jag snabbt får tillbaka min ex kärlek

    Jag behöver akut hjälp för att återställa mitt trasiga kärleksäktenskap

    jag behöver en kärleksform för att få tillbaka ex

    kärlek stava magi för att återhämta sig ex kärlekspartner

    omedelbar charm kärleksförtrollning för att locka ex kärlek

    Jag vill ha kärleksmagi för att locka tillbaka ex kärlekspartner

    Dagtid kärleksbesvärjelser som verkligen fungerar omedelbart få tillbaka ex kärlekspartner


    jag behöver hjälp akut

    hur får jag tillbaka min ex kärlek

    jag älskar honom fortfarande men han är otrogen

    hur man kan övervinna otrogen kärlekspartner

    hur man får din kärlekspartner att älska bara dig

    Jag vill att min man ska vara mig trogen

    hur man stoppar min fru från otrogen

    hur vet jag att min kärlekspartner är otrogen mot mig

    otrohet i mitt äktenskap

    äktenskap skilsmässa lösning

    lösning för att få tillbaka mitt ex

    SvaraRadera