Var och en plägar ju älska, det han själv gjort. Mycket mer 
Herren, vilkens alla verk äro idel skönhet och fullkomlighet.
Tänk väl 
på denna omständighet; ty den har en väldig tröst med sig. Skulle 
icke Gud vara nöjd med, vad Han själv gjort? Han måste ju hava 
behag till sina egna verk!
Men varest äro nu hans verk? Månne 
hos djävulen i helvetet? Bevare oss Gud! Till sin närvarande 
gestalt är han själv sin verkmästare. Månne då hos änglarna i 
himmelen? Ännu icke! De hava själva i verkförbundet förvärvat sin 
herrlighet och tillkämpat sig sina kronor. Månne hos de självrättfärdiga 
och i dessas egna förtjänster och dygder? Alldeles icke! Det är deras 
egna verk, de skola ock själva svara för sig.
Var finna vi då Herrens verk, som utgöra hans lust? Där en publikan slår sig för sitt bröst: 
"Gud, misskunda dig över mig, syndare!" Där en Bartimeus ropar vid vägen: "Jesu, Davids Son, förbarma dig över mig!" Där en 
kananeisk kvinna talar om hundarna och smulorna, och en förkrossad 
Magdalena badar Jesu fötter med sina tårar; där en Paulus glad 
utbrister: "Mig är barmhärtighet vederfaren", och en Asaf: "Herre, 
när jag har dig, frågar jag efter himmel och jord intet"; och där en 
Simon Petrus börjar sväva på rösten för att utsäga: "Herre, du vet 
allting, du vet, att jag älskar dig" — si, varest dylika saker föregå, 
där stenhjärtan varda förvandlade till ett mjukt ler i hans hand, och 
de stålhårda ansikten till vax, så att Han däri kan intrycka sin bild; 
där själar, som aldrig frågat efter Herren, nu börja törsta efter 
levande Gud såsom hjorten efter friskt vatten; varest de rättfärdiga 
begynna att på ruinerna av sin rättfärdighet knorla såsom duvor, och 
de visa börja skatta sin visdom såsom galenskap; varest arma syndare 
börja gråta vid hans fötter, och fördömda missgärningsmän gladeligen våga att åkalla Honom såsom försvarare emot åklagaren: där, där är 
hans verk, och där hans verk är, där är hans lust.
Så är då hans 
lust ibland människors barn, och det ibland hans fattiga syndare. Hos 
dem är hans förnöjelse; hos dem hans ögonfägnad. Vad njuter icke 
en naturvän av en skön nejd, och den som planterat en vingård, hur 
fröjdas han icke att skåda dess blomstring och fruktbarhet! Så har 
Herren sin lust i den örtagård, Han med sitt försoningsblod och sin 
Ande planterat på jorden. Den nya skapelsen i en syndare — huru 
förnöjer icke den hans öga? Han kan icke se sig mätt därpå; ty det är 
hans verk. Därför säger Han ock till sin duva: "Låt mig se ditt ansikte; ty ditt ansikte är ljuvligt." —
"Men", säger du, "detta är om 
hans duva, de fromma, älskliga själar, i dem kan Han hava sin lust, 
icke i mig och sådana som jag; ty jag är en vederstygglig syndare!" Vad höra vi! Skall Gud nu hava behag i din egen fromhet? 
Skall du nu täckas Gud för din egen skull? Har du genast bortkastat 
den tröstliga sanningen, att "Herren har behag till sina verk"; att vi 
äro "gjorda täcka i Honom, som är kärkommen", icke i oss?
Men du 
säger: "Jag finner idel synd och orenlighet hos mig; icke är detta 
Herrens verk." Svar: Just det, att du finner idel synd och orenlighet 
hos dig, det är Herrens verk. Synden är icke Herrens verk; men att 
du känner den hos dig, det är icke naturens verk, icke heller djävulens. 
Ormens ingivelse: "I skolen varda såsom gudar", har uppfyllt hela 
människonaturen med självförgudning. En förkrossad och bedrövad ande 
är därför ett sådant Herrens verk, att Gud och hans änglar glädja 
sig däråt; det är ett sådant Herrens verk, som förer förlorade söner och 
döttrar i Faderns famn — som driver syndaren till nådastolen att 
insvepa sig i Kristi rättfärdighet, den "yppersta klädningen" — och se 
här Guds hjärtas största lust och glädje!
Den som är iklädd Kristus, 
den är för Guds öga helig och herrlig, vore han ock den vederstyggligaste syndare i sig själv och för sina egna ögon. 
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar