"Herrens tillkommelse är när", säger Jakob. Vad kan då vara 
orsaken, att tanken på Herrens tillkommelse så litet sysselsätter oss? Vad 
kan vara orsaken, att då denna tanke under vida mindre yttre 
anledningar likväl var så livlig, närvarande och allmän hos de första kristna, 
den nu, under sådana tidstecken som våra dagars, är så främmande 
för oss, är nästan helt försvunnen ur våra kretsar, våra hjärtan, samtal 
och andliga föredrag?
Vi neka icke, att vi ganska allmänt vidbliva 
läran om Herrens tillkommelse, såsom en trosartikel, men därav följer 
icke, att vi ock hava denna Kristi ankomst till vårt hopp. Vi fråga 
icke: tror du, att Herren skall komma? — utan: lever du i hoppet, 
i en verklig förväntan av hans tillkommelse? Och på denna fråga 
kunna icke många ibland oss svara: ja! Vore det så, att alla troende  vandrade i hoppet och väntan på vår förherrligade Herres tillkommelse, 
då skulle detta hopp mer uppenbara sig i vår predikan, i våra kristliga 
samtal, i vårt hela liv — då skulle icke allehanda trosbekännelser, ofta 
obibliska läror om kyrkans framtid och de avlidnas tillstånd, kunna 
insmygas ibland oss.
Men vi komma åter till frågan: Vad kan vara orsaken att 
tanken på Herrens tillkommelse är för oss så främmande, ja, nästan 
ovälkommen, då den var så livlig, kär och närvarande i de första kristnas 
hjärtan? Det är säkerligen intet gott tecken. Varje hopp 
förutsätter en önskan, och varje önskan har sin rot i, vad vi älska.
Om vi verkligen önskade och längtade efter Herrens tillkommelses dag, då 
all dunkelhet i tron, all svaghet, all synd, all otrohet mot vår käre 
Frälsare skall hava ända, och vi skola fatta Honom, såsom vi av Honom äro fattade, se Honom, såsom Han är, och bliva Honom lika — 
om vi mer önskade denna hans uppenbarelse, skulle vi ock uppsöka och 
med glädje omfatta alla de grunder, som givas för det saliga hoppet 
om denna önskade dag. Således, om vi vore mer andligt sinnade, 
mer älskade vår Frälsare och åstundade, vad kärleken alltid åstundar, 
nämligen att bliva helt förenade med Honom, att allt avstånd och all 
ovisshet måtte upphöra, då skulle vi ock mer leva i hoppet.
Vi finna 
ock därför alltid stor skillnad mellan kristna i detta fall. De som taga 
Guds ord med mer allvar till hjärtat; de som stå i mer övning av den bättring, som är inför Gud, och den tro, som är till wår Herre Jesus Kristus, så att gudsfruktans Ande stundligen vakar på deras hela väsende, och synden därför icke får vara ostraffad, utan ömt kännes, 
då också nåden i Kristus är dess mer dyr och angelägen, men också 
genom synden ofta överhöljd och fördold för deras blick — sådana hava 
i det saliga hoppet och vår Herres Kristi herrliga tillkommelse en kär 
betraktelse, ett levande hopp. De se med innerlig längtan mot den 
dag, då den tunga dimma, som här omhöljde deras tro, skall för evigt 
skingras av Herrens herrlighet; då de skola se Vännen och Frälsaren, 
som de här trott uppå, talat med och ledsagats av, fastän de icke sett 
Honom; då de nu en gång skola för evigt få åtnjuta, vad de här 
förgäves sökte, nämligen en fullkomlig klarhet, en full visshet, en kännbar 
närhet av Frälsaren; då de därjämte skola vara för evigt fria från det 
onda köttet, som alltid här medförde så mycken synd, svaghet och 
anfäktning, för evigt fria från den arge fiendens glödande skott. Vore vi nu mer döda för världen och detta närvarande och hade vårt liv och vår glädje i Gud allena, visst wore detta ett saligt hopp 
för våra hjärtan.
Men där hjärtat är delat, där det är intaget av andra ting — om än i sig själva oskyldiga och goda — där kan denna 
längtan efter den himmelske Brudgummen icke finna inträde. Och det 
livet kan icke vara rätt hälsosamt och sunt, då det icke överensstämmer 
med ordet och de första klristnas sinne.
"Vår umgängelse är i 
himmelen", säger Paulus, "dädan vi ock vänta Frälsaren, vilken skall 
förklara vår skröpliga lekamen, på det Han skall göra honom lik med 
sin förklarade lekamen av den kraft, med vilken Han förmår 
underlägga sig allting." Och han förmanar: "Om I nu ären uppståndne 
med Kristus, så söken det, som är ovantill, där Kristus är sittande 
på Guds högra hand; faren efter det, som är ovantill, icke efter det, 
som är på jorden. Ty I ären döda, och edert liv är fördolt — ja, 
fördolt - med Kristus i Gud. Men när edert liv Kristus varder 
uppenbarad, då varden ock I uppenbarade med Honom i herrligheten."
O, att vi toge denna Kristi och hans apostlars lära om Herrens 
tillkommelse och de kristnas salighetshopp mer till vårt hjärta!
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar