Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"Bliven i mig! Bliven i min kärlek." (Joh. 15:4,9)
Märk detta: Blifwen i mig! — Blifwen i min kärlek! Det måste
ligga något besynnerligt wigtigt i dessa ord, efter Herren sjelf så ofta
upprepar dem. Det är icke mindre än tio gånger efter hwarandra, som
Herren i Joh. 15 brukar det ordet om blifwandet i Honom, hwaraf
hwar och en må betänka, med hwilket allwar och nit wår Frälsare will
inskärpa denna sak hos oss, och huru öfwermåttan wigtig den måste
wara, då Han så ofta upprepar ett och samma ord. Då måste det ock
wara oss af stor wigt att fatta, hwad Herren menar. Gif då akt på,
huru Han talar, och betänk, att Han icke säger: Blifwen i min tjenst,
blifwen i min efterföljelse, eller blifwen i bön till mig — nej, Han
talar om ett mycket innerligare förhållande, då Han säger: "Blifwen i
mig;" "om I blifwen i mig." Hela det djupa innehållet af detta
uttryck lärer wäl ingen i tiden kunna helt genomskåda eller utsäga; men
så mycket inse wi, att det talar om den allrainnerligaste förening med
Honom — sådan Han ock uttryckt den med bilden af grenar i ett träd.
Men hwad wi kunna förnimma af denna förening och hwarigenom den
uppkommer, det antyder Herren med de förklarande tilläggen: "Om
mina ord blifwa i eder — blifwen i min kärlek." Wi blifwa i Christus,
då wi blifwa i hans kärlek och hafwa hans ord icke blott i hufwudet
och munnen, utan i hjertat, så att det utgör wår werkliga tröst.
Ditt blifwande i Christus och hans blifwande i dig är ofta den
allrastörsta hemlighet. Men gif akt på, om du lefwer af Christi ord
och Christi kärlek. Är det så, då lefwer du i Christus, och Christus i
dig. Du kan wäl weta med dig, om du har tröst i Christus, således:
om du plägar hafwa bekymmer öfwer dina synder och uselheter och då
får din tröst endast genom ordet om Christi kärlek, Christi rättfärdighet,
Christi blod, eller om ditt hjerta har tröst af sig sjelft eller af något
ditt görande — gif wäl akt på, om du har din tröst genom hörande
eller genom görande. Då märker du, om du lefwer af tron. När du
med allt eget arbete aldrig kan blifwa tröstad, utan endast genom
evangelii hörande, då märker du, att din tröst kommer af tro. Detta är
en punkt så wigtig, att den, som icke will wara bedragen, måste
nödwändigt derpå gifwa akt. Har du ett hjerta, som beror och lefwer af
ordet om Christus, liksom kroppen af lekamlig spis, då blifwer du i
Honom och Han i dig; då känner du ock, huru ditt hjerta innerligen
drages till Honom, hungrar och törstar efter Honom och blott i Honom
och hans kärlek får tröst och lif.
Hwad det will säga, att wi lefwa af Christi kärlek, och att Christus
lefwer i oss genom tron, det är herrligt beskrifwet af Paulus i
Gal. 2: "Jag är genom lag död ifrån lagen, på det jag skall lefwa
för Gud; jag är korsfäst med Christus. Men jag lefwer, dock icke nu
jag, utan Christus lefwer i mig; ty det jag nu lefwer i köttet, det
lefwer jag i Guds Sons tro, som har älskat mig och gifwit sig sjelf ut
för mig." Se här helgelsens rätta lif och rätta kraft. Detta heter:
Blifwen i mig — blifwen i min kärlek. Märk, huru apostelen talar:
"Jag är genom lag död ifrån lagen — jag lefwer nu i Guds Sons tro,
som har älskat mig." Se här, du arma själ, hwad det är, som fattas
dig, då du är slaf under synden, då du wäl kan förskräckas, ja, förtwifla
för synden, men likwäl icke kan rent afsky och hata henne, utan synden
är wäldig öfwer alla dina sinnen och lemmar. Felet är, att du icke
är död ifrån lagen, icke är fri och salig i Christi kärlek, utan är
inwärtes lagbunden och trälsinnad. Huru war det då möjligt, att du
skulle hafwa lif och kraft och en helig wilja? "Om en lag wore gifwen,
som kunde göra lefwande, så wore rättfärdigheten sannerligen af lagen."
Nej, bokstafven dödar; lagen gör blott synden lefwande och "mäktig i
wåra lemmar att göra döden frukt". Will du hafwa lif och kraft till
någon helgelse, så måste du wara "död ifrån lagen" och lefwa blott i
Christi kärlek. Apostelen sade: Jag är genom lag död ifrån lagen.
Först har sjelfwa lagen dödat mig, min sjelfwerksamhet och inbillning,
nemligen då den uppwäckte i mig all synd, "beswek mig och dräpte mig
dermed" — "och jag wardt död" — det war slut med mig, jag förmådde
intet mer göra, känna, tänka eller företaga, kunde icke röra ett finger
till min frälsning, jag war förtappad, jag war död. Då kom en annan
lag, trons lag, och sade: Tro på Herren Jesus! Evangelium förkun-
nade mig all Christi förtjenst, hans död och hans kärlek, och allt för
mig, och min ande blef lefwande; och nu, skild från den gamle
man-nen, blef jag förenad med Honom, som är uppstånden ifrån de döda,
och "jag lefwer, dock icke nu jag, utan Christus lefwer i mig; ty det
jag nu lefwer i köttet, det lefwer jag i Guds Sons tro, som har älskat
mig och gifwit sig sjelf ut för mig." Det är sjelfwa lifwet i mitt lif,
att Guds Son har älskat mig och gifwit sig sjelf ut för mig. Detta
heter: "Blifwen i min kärlek."
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar