Vad som här åsyftas, vad här egentligen är frågan, vari vi
gingo i villfarelse och sågo var och en på sin väg, det märker jag
av det, som Gud då gjorde till bot för detta irrande, nämligen: men
Herren kastade allas våra synder uppå Honom. Jag märker då, att
det var i fråga om synden och vår frälsning, det var i fråga om vägen till himmelen.
Nu, betänk då, vad Herrens Ande här anmärker
såsom vår stora huvudvillfarelse i den frågan, nämligen: Var och
en såg uppå sin väg. Var och en ser på något eget görande.
Den
ene tänker: Om jag blott kunde vara rätt allvarlig i min gudaktighet,
rätteligen älska och frukta Gud, skulle jag hoppas nåd. Men detta är
att gå i villfarelse, säger här profeten. Det förslår inte; du är för
mycket fördärvad, du är alldeles förtappad med allt, vad du gör.
Den andre tänker: Om jag blott kunde rätt bittert känna och ångra min
synd, rätt allvarligt vaka och strida emot den, skulle jag hoppas nåd;
men det är att "gå i villfarelse", säger profeten; det är allt förgäves, vad helst du gör, det fordras en helt annan man.
Men vill du veta, vad som gäller, så hör: Herren kastade allas våra synder uppå
Honom. - endast detta gäller. Herren såg med barmhärtighet på vårt
ömkliga strävande i syndens dy, och Han varkunnade sig och gav oss en
man, som skulle bära allas våra synder: Honom, som av ingen synd visste, har Han för oss gjort till synd.
Hela världens alla synder
blevo genom den stora tillräknelselagen "kastade" på en enda man.
Herren avdömde, att allas våra synder skulle vara hans, så att Han
skulle betala och plikta för dem. Våra synder äro icke mer våra, utan
hans. Och att vi måtte vara desto tryggare, säger profeten, att det
är icke vi, som lagt våra synder pä Honom, utan Herren — Herren
kastade. Det är Herrens egen gärning och välbehag, och Han måste väl mena och vara nöjd med, vad Han själv gjort!
Såsom Johannes
därför säger: Si, Guds Lamm, som borttager världens synd. Märk:
Guds Lamm! d. ä. det Lamm, som Gud har bestämt till vår försoning,
det enda, som Gud vill hava för våra synder. Därför säger ock
Jesus, att Fadern fördenskull älskade Honom, att Han utgav sitt liv.
Vad kan då vara tryggare? Gud måste väl vara nöjd med sin egen vilja.
Märk det, du arma, syndiga, förtorkade och betryckta själ, att det
är Guds egen gärning, som frälsar dig, det är Fadern själv, som givit denna försoning. Vad är det då för en Gud, som kan anklaga dig
för din synd? Ty Gud i himmelen, som är din Herre, och for vilken
du så högligen fruktar, Han har själv lagt din synd icke på dig, utan
på Kristus, till hjälp emot alla lagens hotelser.
Skulle nu icke den,
som har ett ont samvete, hava del i denna försoning, hava här sin
frälsning och tröst, vem skall då hava det? Ty en försoning kan ju
icke vara given för några rättfärdiga, utan endast för straffskyldiga.
O, den eviga, obegripliga kärleken! Syndare, som hava ett ont
samvete, skola nu få hava frid! Tack och pris, o Gud!
Kan du endast tro detta, vilket ju är den stora huvudläran i
allt Guds ord, överräkna sedan, huru mycket du väger emot denna
försoning, huru mycket allt ditt förskräckliga fördärv, din ondska och dödhet väger emot Guds egen Sons död! Märker du icke, att alla människor
äro emot Guds Son ett intet?
Ja, då Herren liknat sig vid en god
herde och sagt, att Han låter sitt liv för fåren, så led dig vid denna
bild till någon besinning. Föreställ dig, att ett får kunde hava moralisk
skuld och hade med sin ondska ådragit sig en dödsdom, men att detta
får hade en så besynnerligt öm herde, att denne ville giva sitt liv för
det arma fåret — tänk, en människa gåve sitt liv för ett fårs
försonande — tycker du icke, att detta vore en övermåttan dyr försoning
för ett får? Tycker du icke, att det fåret vore tillräckligt väl försonat?
Men är icke Guds evige Sons död för människorna en lika stor, ja,
en ännu omätligt större försoning för oss? Tycker du icke, att du
försvinner i den omätliga storheten av denna försoning? Ja att alla dina
synder, så svåra de än i sig själva äro, likväl här bliva till intet? Och just detta var Faderns mening och vilja, att våra synder skulle
sålunda bliva till intet, "på det vi skulle hava frid".
Kan du
sålunda blott och allenast i Kristus hava din frid, då har du
rätteligen förstått Honom, då har du fattat evinnerligt liv — och med dina
många uselheter skall väl denne gode Herden sedan finna råd. Det är
Han, som skall sörja även för dessa. Du är blott ett eländigt får
inför Honom. Han vill själv göra allting; fåret skall endast höra
herderösten. Blott hören, så får eder själ leva. Gud föröke oss tron!
Guds rena Lamm oskyldig,
på korset för oss slaktad,
alltid befunnen tålig,
fastän du var föraktad,
vår synd på dig du tagit
och dödens makt nedslagit.
Pris vare dig, o Jesus!
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Ansök om en snabb och bekväm lån för att betala räkningar och att starta en ny finans dina projekt i mindre ränta på 3%. Inte att kontakta oss idag via: trustfunds404@yahoo.com med den önskade lånebeloppet som vårt minimi lån erbjudande är 1,000.00 alternativ för någon av lånebeloppet. Jag är certifierad, registrerad och legitim långivare. Du kan kontakta mig idag om du vill få ett lån från oss.
SvaraRadera