"Huru kan jag vända mig till fästet eller börja tro på Kristus, 
medan jag ännu är så syndfull eller så hård. lättsinnig, ogudaktig?" 
frågar här mången bunden själ. Så är du oavlåtligen blott vänd till 
dig själv.
Men om man säger till dig: Du tror icke Guds ord, du gör 
Gud till ljugare, då säger du: "Nej, nog tror jag ordet om Kristus, 
nog tror jag, att hans försoning är tillräcklig och hans kärlek stor; men 
felet är hos mig, det är mitt hjärtas hårdhet, min förskräckliga säkerhet 
och skrymtaktighet, min gruvliga syndakärlek m. m., som utgör hela felet."
Se, så märker man, att du vänder dig rakt bort från fästet till dig 
själv och icke tror Guds vittnesbörd om sin Son, nämligen att Han 
skall frälsa oss såsom helt förtappade, utan du vill nödvändigt komma 
såsom förbättrad. Du tror och aktar icke, vad Kristus säger, att du 
måste först vara inympad i Honom genom tron, d. ä. först såsom 
ogudaktig vara rättfärdigad och benådad, uppfylld med trons frid och fröjd, 
innan du kan ens börja att bära frukt.
Så vänden eder nu till fästet, I som liggen fångna uti ett hopp. Vi upprepa det ännu en gång!
Det är hela din olycka, att du icke 
genast vänder dig till fästet, utan vänder dig till tusende andra håll 
och tänker och försöker och bidar och hoppas — hoppas på allt annat, 
ja, ligger fången i ett bidande och väntande på något märkvärdigt, 
som ännu skall föregå inom ditt eget hjärta, någon förlossning som där 
skall ske — förlossning från någon viss synd, från de onda tankarna, 
från hårdheten, lättsinnet, maktlösheten — och den förlossning, som är 
skedd i Kristus Jesus, den står i den dunkla bakgrunden.
Jo, där är 
felet! Och otaliga, alldeles oändliga äro de villkor och förbehåll, som 
man då funderar på, och för vilka man ligger fången. Men att 
"Guds Son för oss dödde, / och allt däri bestod, / att nådens källa flödde /  långt mer än syndens flod — och det för alla syndare" — det är ett 
intet för själen, det far man hastigt över!
O, vakna då och besinna 
detta enda och evigt stora och gällande, att all världens synder redan 
äro avplanade, att Gud redan är försonad och blidkad och brinnande av idel kärlekslängtan att få giva dig nåd för nåd. Besinna, att alla de 
bekymrande ord, som Gud talar, vilka fordra något av oss och därför äro lagens ord, hava endast till ändamål, att var och en mun skall 
tillstoppas och all världen skall för Gud varda brottslig — att alla dessa 
bekymrande ord äro endast sagda till de fria, sorglösa gudsföraktare, som 
aldrig fråga efter himmelen, eller till de säkra skrymtare och 
egenrättfärdiga fariseer, som själva tro sig förtjäna himmelen, men alldeles icke 
till de arma syndare, som själva straffa och döma sig, som gärna ville 
hava både bättring och tro, ånger och bön, men aldrig finna dessa hos 
sig, såsom de ville. O, dem är idel nåd, idel kärlek och förlåtelse 
tillsagd!
"Så vänden eder då till fästet, I som liggen fångna uti ett 
hopp", säger Herren; "ty ock i dag vill jag förkunna det och vedergälla 
dig det dubbelt." "Ock i dag" — ack ja, i dag förkunnar Han dig 
samma nåd! Även i dag predikar Han för de bundna förlossning!
Då vi i dessa dagar höra så mycket förkunnas om Kristi lidande och 
följa vår Frälsare på hans marterbana; då vi se Honom i örtagården 
svettas blod och höra Honom på korset utropa om hela det i Skriften 
förutsagda försoningslidandet: Det är fullkomnat! — ja, då vi se 
Honom, för samma försoning, på ögonblicket benåda själva rövaren 
och tillsäga honom hela den saliga frukten av sin död med den ljuvliga 
försäkran: I dag skall du vara med mig i paradiset — skulle vi icke 
en gång låta vårt otrosbidande hava slut och genast löpa i hans famn! 
Skulle vi icke i allt detta se hans utsträckta armar även mot oss alla 
och höra de orden av hans mun: "Ock i dag vill jag förkunna det!" 
"Kommen till mig, I alla, som arbeten och ären betungade; jag vill vederkvicka eder, och I skolen finna ro till edra själar."
Ja ännu en 
gång: I, som liggen fångna uti ett hopp — vi dröjen I att vända 
eder till fästet? Skolen I själva bliva värdigare, eller skall Gud 
bliva nådigare? Nej, även i dag vänden eder till fästet — tagen det 
stora, viktiga steget att begära en hel benådning och upptagelse i hans 
förbund, av alldeles oförskylld nåd blott för hans blod! O, tag det 
stora steget i dag — och vet, att ännu ingen enda arm syndare har 
tagit det steget förgäves. Tänk icke på en lång bön; se huru kort 
rövaren bad, men fick genast tröstesvaret: I dag skall du vara med 
mig i paradiset. —
Men ett skall du vakta dig för, såsom för döden, 
nämligen att söka svaret i ditt eget hjärta, i din känsla. Nej, se svaret 
i Guds eget ord! Tag svaret här av Guds egen tillsägelse: "Ock i 
dag vill jag förkunna det (nämligen förlossning) och vedergälla dig det 
dubbelt."
Det heter nåd för nåd. Prisad vare Gud!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar