Herren förbarme sig över våra fallna hjärtans mörker och öppne våra sinnen!
Även de, som aldrig tvivla, att icke ordet är Guds ord, 
kunna dock icke hålla det därför, kunna icke levande tro och besinna, 
att det verkligen är den store Gudens ord.
O, vilket buller och 
rumor det skulle göra i världen, om man började hålla Guds ord, för vad det är — Guds ord — den store, allsmäktige Skaparens ord och 
domar.
O, vilken förskräckelse, vilket löpande och ropande, vilket 
forskande och frågande efter vägen till frälsning, om man började hålla 
Guds ord, för vad det är — Guds ord.
Vilken fröjd och 
trosvisshet, vilket jublande och lovsjungande, vilken frid och starkhet i 
Herren, om alla väckta och troende själar kunde riktigt hålla Guds ord, 
för vad det är — Guds ord.
Vilken vaksamhet och gudsfruktan, vilken bön och rädsla för varje avvikelse, om vi kunde riktigt 
hålla Guds ord, för vad det är — Guds ord.
Eller du, som menar, 
att du redan håller det för Guds ord, huru är det möjligt, att du 
ändå kan vara så oviss uti de frågor, om vilka Gud själv talar? Huru 
är det möjligt, att du förmår äta, dricka eller sova, medan du ännu 
icke gjort förlikning med Gud och fått försäkran om dina synders 
förlåtelse, försäkran, att du kan varje stund dö saligt, om du verkligen 
håller för Guds ord, vad som står skrivet i den heliga boken om 
salighetens enda väg, om den yttersta domen, om himmelen och 
helvetet?
Eller du, som går arbetande och betungad under träldomens ok, 
men hörer Guds vittnesbörd om sin Son och tror, att det är Guds 
ord, att Han har utgivit sin enfödde Son till vår försoning — och 
hör Guds Son så nådefullt bjuda: "Kommen till mig, alla I, som 
arbeten och ären betungade", huru är det möjligt, att du ännu kan kvarbliva i samma sjuka, trälaktiga sinne, om du verkligt håller allt 
detta för Guds ord?
Att de flesta människor icke hålla Guds ord heligt 
och sant såsom Guds ord, det märker man väl, först därav, att det 
icke griper, rör och intager deras hjärtan; för det andra därav, att de 
icke umgås därmed under en så djup vördnad, som skulle bliva följden, 
om deras hjärtan verkligen trodde och kände, att det är Gud, Gud 
himmelens och jordens Herre, som däri talar till dem.
När blott en 
jordisk konung eller furste talar till oss, isynnerhet om vi stå i beroende 
av honom och hans ord, med vilken spänd uppmärksamhet och vördnad höra vi icke till, att icke ett av hans ord må undfalla oss! Om nu 
hans ord därjämte innehåller en fruktansvärd dom, t. ex. själva 
dödsdomen över oss, vilken förskräckelse och ångest griper icke då vårt 
hjärta! Och varför det? Visserligen därför, att det var själva 
konungens avgörande och sista ord. Men om hans ord innehöll några 
nådefulla tillsägelser till oss eller rentav en livsbenådning, en frisägelse 
från döden, då vi förut varit därtill dömda, vilken outsäglig glädje 
och tacksamhet genomströmmar icke då vårt hjärta!
Och varför det? 
Allraförst därför att det var själva konungen, som talade, jag måste 
ju lita därpå; och för det andra innehöllo ju hans ord den högsta nåd 
och gåva för mig. Ja, när en konung talar med oss, om han ock icke 
tillsäger oss någon synnerligt stor nåd, icke heller någon bekymrande dom, 
pläga vi likväl så vörda och gömma hans ord, att vi behålla dem i 
livligt minne kanske i hela vår levnad, blott därför att det var en stor 
furstes eller konungs ord.
Se nu här, vad det skulle medföra, om vi 
hölle Guds ord, för vad det är — Guds ord. Vad är väl en 
jordisk konung, jämförd med själva Herren och skaparen, alla konungars 
konung! Kan nu en jordisk konungs ord uppfylla oss med så mycken 
fruktan eller glädje, allt efter som hans tillsägelse är, huru mycket mer 
skulle icke den allsmäktige Gudens ord gripa våra hjärtan, uppfylla dem 
med fruktan eller glädje, om vi rätt hölle hans ord, för vad det är! 
Och kunna vi så älska, vörda och gömma en konungs ord, även om 
dess innehåll var ganska obetydligt; huru mycket mer skulle vi icke älska, vörda och gömma Guds ord i våra hjärtan, om vi verkligen hölle 
det för Guds ord! Då vi däremot kunna med tanklöshet och 
sömnaktighet umgås med ordet, och för det andra varken förskräckas eller 
hugsvalas av dess innehåll, utan gå vår väg fram med all vår säkerhet 
och otro, då måste felet säkert vara, att vi icke hålla Guds ord, för vad det är, den store Gudens ord.
Ja detta ovissa och tvivlande väsende, detta vacklande och svävande mellan tro och otro, mellan 
fruktan och hopp, eller detta kalla och ljumma och vårdslösa leverne, 
är icke allt detta ett bevis, att du icke håller Guds ord, för vad det 
är — Guds ord?
Måtte alla kristna väl giva akt på denna punkt! 
Ty har är grunden till all andlig slapphet och halvhet i tron, i kärleken 
och i levernet, att vi icke hålla Guds ord heligt, icke tro eller besinna, 
att det är Guds ord. 
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar