Ordet, det eviga ordet vart kött! Guds evige Son blir 
människa, en verklig människa, blott icke en syndig, utan en ren människa.
Född av kvinna. Den, som är född av en sann, naturlig kvinna, 
måste vara en sann, verklig människa. En verklig kvinna föder intet 
annat än en verklig människa. Så är då Guds evige Son verkligen 
en medlem av vårt släkte, så att hans stam och släktingar räknas ibland 
Adams avkomlingar, såsom ock första bladet av nya testamentet visar. 
Guds Son är vår släkting, vår blodsförvant, "bröderna lik", synden 
undantagen. Obegripliga Guds kärlek, som fattade ett så besynnerligt 
och nådefullt råd om vår frälsning!
Men här svartnar det dock för förnuftets öga. Guds evige Son vår blodsförvant, vår broder! Är det sant? Är det möjligt? Jag 
börjar och jag slutar, och jag börjar igen med denna punkt. Är det 
sant? Är det möjligt? Jag kan icke begripa det, men jag kan icke 
heller komma ifrån det. Mina tankar snärjas såsom uti ett nät av eviga obegripligheter, men också oundkomliga vittnesbörd; och frågan 
har den vikt, att med den hela kristendomen står eller faller, och med 
den vår frälsning och salighet.
Å ena sidan är det alldeles för mycket 
stort och herrligt, att vi arma fallna människobarn skola vara så högt 
skattade och hedrade, att Guds evige Son skall vara vår broder och 
blodsförvant — det är för mycket stort och herrligt, så att jag icke kan 
tro det för dess storhets skull.
Å andra sidan är mig denna stötesten 
för svår att bortkasta. Där står en hel värld av vittnesbörd om 
Honom: Först en hel lång världsålder av besynnerliga förutsägelser och 
sedan en efterföljande världsålder av besynnerliga uppfyllelser, av de 
underbaraste punktliga uppfyllelser av allt, vad som var förutsagt. 
Kan jag helt bortkasta den personen, som utgör föremålet för alla dessa 
förutsägelser och uppfyllelser? Den stenen, som av byggningsmännen blev bortkastad, men vilken Gud dock gjorde till en hörnsten, skall ock 
jag försöka att bortkasta honom?
Eller kan jag bortkasta, blott vad 
jag ser för ögonen i denna dag av hans rike på jorden? Ja, kan jag 
bortkasta allt, vad jag själv erfarit av den trogne Herren? O nej, 
Han är en levande och närvarande Gud, vi känna Honom ju, och 
det blott såsom uppenbarad i köttet; ty ingen känner Fadern utom Sonen. 
Men då — kan jag då å andra sidan tro allt detta stora och herrliga, 
som ligger däri, att Gud är vorden uppenbar i köttet? Det är ju dock 
alldeles för mycket stort och herrligt!
Och likväl är det en evig och 
gudomlig sanning — en sanning, som är lika viss och gudomlig, om ock alla människors förnuft går sönder på densamma. Ja, Gud vare 
lov, att vi icke kunna begripa den, d. ä. att vi icke hava en så liten 
Gud, att vårt arma blinda förnuft kan följa Honom. Gud bevare 
oss för att hava en Gud, som icke skulle övergå vårt förstånd! 
Men att det arma, fallna och trånga hjärtat icke kan behålla denna 
outsägliga skatt och glädje, det är dock en plåga, för vilken man kan 
önska sig en snar förlossning.
Kunde jag blott behålla denna stora 
herrlighet levande i mitt hjerta, att Guds evige Son är vår 
blodsförvant, vår broder, då ville jag intet mer, då hade jag nog. Ja, för 
tid och evighet nog. Ty då skulle jag dock draga sådana slutsatser av det saliga förhållandet, att icke mer någon enda sorglig tanke skulle kunna 
få rum i mitt hjärta; nej, mitt arma hjärta skulle väl hellre vilja 
sönderbrista av allt för stor fröjd och glädje. Ty har vårt fallna och 
förnedrade släkte blivit så hedrat, att Guds evige Son har givit sig 
in i vårt släkte, blivit en av oss, blivit vår blodsförvant — o, då vill jag icke mer veta — då har vårt släkte sannerligen blivit så ärat 
och upphöjt över alla änglatroner, ja, upp till själva himmelen, att 
man må väl säga, att vår genom syndafallet lidna skada, skymf och 
förnedring är mer än rikligen hämnad och ersatt; så att det omsider nu 
är den allrastörsta ära att vara människa — ja så, att de heliga änglar 
sannerligen hade skäl att önska: "Ack, den som vore människa!"
Det 
är sant, vad Luther anmärker, att sedan Guds Son blivit en 
människa, borde det dock hava den frukt och verkan på oss, att vi skulle 
innerligen älska och glädjas åt allt, vad som heter människa, och aldrig 
mer kunna hysa ovänlighet mot någon medlem av det släktet. 
Alla kristna borde ock till sin tröst och uppmuntran mot all livets vedervärdighet något djupare försänka sig i denna betraktelse och bedja 
Gud om nåd att få den in i hjärtat, så att de med stor förundran och 
glädje kunde säga: Nu vill jag intet mer! Guds Son är en människa. 
Då skall med allting bliva  väl. Är Guds Son vorden vår 
blodsförvant, då anar jag någon större kärlek i Guds hjärta till oss människor, 
än vi vanligen tro; då måste det icke vara, såsom det ofta förekommer 
oss, att Gud är fjärran och liknöjd om oss, nej, då måste det endast 
ligga något djupt fördöljande därunder, något underligt lekande med oss, 
när Han så förhåller sig, som om Han intet brydde sig om oss.
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar