Här talar aposteln i en huld bevekande ton och innesluter även
sig själv i den önskan, han uttrycker: "Låtom oss nu icke mer döma varandra."
Av sådant borde vi visserligen märka, såväl att vår
benägenhet för bröders dömande eller föraktande måste vara mycket stark,
som ock att denna synd måste vara mera betydande och fördärvlig, än vi vanligen tänka.
Att vår benägenhet därtill är mycket stor, det kunna vi snart finna,
om vi giva akt på oss själva, nämligen huru färdiga vi äro att för
alla möjliga anledningar döma våra bröder. Denna benägenhet vidlåder oss alla, men är isynnerhet rådande hos obrutna, självkära
människor, som icke ännu stannat för Guds krav på den invärtes människan,
därför icke blivit rätt tuktade av sitt eget elände, icke heller av Guds
nåd genomträngda. Dock, månne vi icke alla känna hos oss denna
böjelse? Om brodern blott icke har samma sätt att uttrycka sig, som det vi själva bruka eller blivit vana vid, så äro vi genast färdiga att
misstänka själva livet, fastän han ingenting talat, som bevisar
obotfärdighet eller falskhet i anden.
Om han blott har en annan mening
än vi uti en fråga, som dock icke rör livspunkten, eller ett annat sätt
att vara, att kläda sig, att äta och dricka — ja, genast åter en
misstanke om hans uppriktighet och allvar. Mycket mer om vi påstöta någon verklig synd och svaghet hos honom; då tro vi oss hava fulla skäl att
döma honom, utan att först höra honom, huruvida han hyllar en klart
förstådd synd, eller tvärtom ligger i ånger och kamp mot synden.
"Vi
äro sådana dåraktiga helgon", säger Luther, "att ehuru vi själva alla
dagar dragas med synden och för hela vårt liv städse behöva förlåtelse,
så vilja vi dock, att brodern skall vara alldeles felfri." Men har han
nu därjämte begått ett fel emot oss, yttrat om oss ett förnärmande ord
eller dylikt, då hava vi genast ögon såsom örnens, att se och uppsöka
alla fel hos honom. Sådant är människohjärtat.
Och här är den
egentliga källan, varifrån det mångfaldiga dömandet, föraktandet och all
kärlekslöshet härflyta. Det är hjärtat, det är vår natur med dess ondska,
själviskhet och egenkärlek, varigenom även de trogna ofta så
förblindas, att de intet annat veta, än att de drivas blott av heligt nit, då
de döma och förakta sin broder, ehuru de därmed handla tvärt emot
denna förmaning — och emot den stora kärlekslagen, efter det de ju icke
kunna med sitt dömande göra sin nästa gott, utan alltid ont.
Denna vår stora benägenhet att döma var nu visserligen den ena orsaken, varför aposteln skrvit så mycket härom.
Den andra orsaken åter kunna vi tänka oss däruti, att detta
dömande också är ett mycket större ont, än vi vanligen mena.
Vi hålla
det vanligen för en ringa sak, om icke rentav för något gott och
rättfärdigt, att vi döma vår broder; men nu är det tvärtom en mycket
ond och fördärvlig last. Icke därmed nog, att den dömande för sin egen
del föraktar Guds majestätsrätt över sina tjenare och ingriper i sådant,
som endast tillhör Herren; nej, han förorsakar ock sina medmenniskor
mycket ont. Huru mycken bitterhet och kärlekslöshet, onda misstankar,
söndring och partier hava icke uppkommit blott genom en människas
otidiga dömande! Då en ödmjuk och förtrolig förmaning alltid är ägnad att verka förbättring, är däremot allt dömande över hjärtats inre
ställning och hemliga avsikter ägnat att verka bitterhet och ondska,
avskiljande från bröderna, parti och strid.
Kortligen, dömandet är i alla
hänseenden ett avskyvärt ont; och detta var ´väl en orsak, varför aposteln så uthålligt varnar och slutligen säger: "Därför, låtom oss
nu icke mer döma varandra."
Utan dömen hellre så, att ingen förtörnar sin broder eller förargar.
Här brukar aposteln ordet döma i en särskild betydelse. Förut
betecknades därmed det alltid för menniskan otillåtna dömandet över bröders
samveten, inre tillstånd och andra hemliga förhållanden; här åter
betecknar det, att jag gör ett fast domslut över mig själv, att jag aldrig vill giva en broder anstöt eller anledning till fall.
Detta sätt att
tala, då samma ord brukas i olika betydelser, användes till att i hast
hänsyfta på något föregående, kort antyda motsatser och åtskilja den
ena saken från den andra. Här vill då aposteln säga: I stället för
att använda edra tankar på ett kärlekslöst dömande, använden dem nu
i kärlekens syfte, så att I dömen eller bestämen eder för, att aldrig
giva någon anledning till anstöt för bröderna.
Orden "förtörna",
"förarga" hava i gr.-t. enahanda betydelse, nämligen "giva anstöt och
anledning till fall", "bekymra samvetet", föra brodern i oro och
förbryllelse. Sådant kunde nämligen de starkare göra med ett otidigt bruk av sin frihet, varigenom de svaga antingen bragtes i oro och bryderi om
evangelii rätta uppfattande eller ock till att efterfölja ett levnadssätt,
om vars oskyldighet de ännu icke hade full visshet i samvetet.
Sådant
borde de kristna icke förorsaka, utan hellre fast besluta att aldrig giva
brodern anledning till förbryllelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar