Märk här den höga, eviga grunden för vår frihet ifrån lagen!
Gud sände sin Son under lagen! Och det för att förlossa dem, som voro under lagen. Märk, det står ju så: "På det Han skulle förlossa
dem, som voro under lagen."
I fattiga själar, prisen och upphöjen
Honom evinnerligen! Detta tröstrika huvudinnehåll av språket är så
framstående, att var och en måste se det.
Den helige aposteln har med mycken eftertanke och djup ande
författat sina ord, så att de fordra en noggrann eftersinning. Först säger
han: "Då tiden vart fullkommen" — nämligen "den tid, som var
av Fadern förelagd", då gamla testamentets förmyndarregering skulle
hava sin ända och alla profetians löften och förebilder gå i fullbordan.
Dessa orden, "då tiden vart fullkommen", föra således våra ögon på
hela det gamla testamentets långa gyllene kedja av gudomliga löften,
förebilder och målningar, allt ifrån det första löftet, som gavs på
syndafallets dag om "kvinnans säd, som skulle söndertrampa ormens
huvud" — på alla dessa gudomliga förutsägelser och förebilder uti den vidlyftiga levitiska gudstjänsten, där så många tusende offerdjur, jämte
offerprästerna, alla förebildade den store översteprästen och det stora
försoningsoffret.
Sannerligen, ett oändligt starkt, ett tusenfaldigt vittnesbörd av Gud, mot vilket alla våra tankar, tycken, känslor och
motsägelser måste förblekna och bliva till intet. Vad förslå vi emot en hel
lång världsålders tusenfaldiga förebilder och löften av Gud själv?
Och vad säga nu alla dessa löften och alla dessa blodiga
offerdjur i den förebildande gudstjänsten? Uti Ebr. 10 läsa vi: "Lagen
hade skuggan till det tillkommande goda och icke själva varelsen. Årligen
måste man offra alltid enahanda offer, som aldrig kunde göra dem
fullbordade, som det offra — ty omöjligt är genom oxablod och bockablod
borttaga synder. Därför, då Han (Kristus) kommer i världen, säger
Han (till Fadern): Offer och gåvor har du icke velat, men kroppen
har du mig berett. Si, jag kommer; i boken är skrivet om mig, att
jag skall göra din vilja, o Gud." Så talar Guds Son, då Han
kommer i världen! "I boken är skrivet om mig; hela gamla testamentets
heliga bok handlar om mig, att jag skall göra din vilja, o Gud. Det var icke själva offerdjuren, du ville hava, o Fader; nej, kroppen har
du mig berett — det var min kropp, som de allesammans förebildade;
det är min kropp, som skall bliva offret, vilket du velat hava, o Gud."
Gud öppne våra sinnen för en så outsägligt herrlig text! Här se vi
grunden för vår frihet ifrån lagen. Här se i förklaringen av orden: Kristus är lagens ände och Guds lamm. Gud öppne våra sinnen och hjärtan!
"Gud sände sin Son, född av kvinna, gjord under lagen." Allt
ifrån åttonde dagen, då Han enligt lagen tog omskärelsen, var hela
hans liv blott lagfullbordan för oss. Lagen kräver så billigt och så
idkeligt, att vi skola älska Gud av allt vårt hjärta, av all vår själ, av alla våra krafter och av all vår håg, och vår nästa såsom oss själva;
men ingen av oss fullgör detta. Då kom Kristus och gjorde det för
oss: Han älskade Gud av allt sitt hjärta och av all sin själ; det var
hans mat, att Han gjorde Faderns vilja; och Han älskade sin nästa
såsom sig själv, Han gav sitt liv för bröderna, ja, för sina ovänner.
Och aposteln säger uttryckligt, att allt detta skedde för oss, skedde "för
att förlossa dem, som voro under lagen".
Betänk allt detta väl, så
skall du till stor salig förundran finna, att vi aldrig behöva hålla
lagen för att därigenom äga Guds nåd och saligheten, utan att den
saken är av Guds stora barmhärtighet alldeles lagd på en annan, på vår medlare och lagfullgörare. "Så älskade Gud världen, att Han
utgav sin ende Son." Syndafallet var så grundförstörande för alla våra krafter, att i oss fanns icke det minsta, som icke var förgiftat,
uppfyllt av synd och ondska, så att icke en enda varelse av hela släktet
kunde fullgöra Herrens lag, utan allt, vad som är i oss, strider emot
densamma i alla dess bud; vilket ock de djupt och bittert känna, som
blivit av Guds helighet berörda, så att de kämpa och arbeta med att
fullgöra lagen. Och då nu Gud för sin eviga sanning och rättfärdighet
icke kunde efterskänka en bokstav eller prick av lagen, varföre allt kött
låg under en evig förbannelse, såsom vi ock dagligen känna, då fattade
Gud, driven av sin oföränderliga barmhärtighet och kärlek till
människan, det nådefulla rådet att sända sin egen Son till att för oss
fullgöra lagen.
Sådant ligger i det dyra språket: "Då tiden vart
fullkommen, sände Gud sin Son, född av kvinna, gjord under lagen; på
det Han skulle förlossa dem, som voro under lagen." Och detta är
grunden, varför Gud icke ser på oss och dömer oss efter lagen, varför "ingen fördömelse är för dem, som äro i Kristus Jesus", utan
de äro i Honom så "täcka" för Gud, som om de aldrig gjort en enda synd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar