tag:blogger.com,1999:blog-3908110976231471782.post8372144428144988592..comments2023-08-15T12:50:43.879+02:00Comments on Betraktelser för var dag i året av Carl Olof Rosenius: "Far efter det, som är ovantill, inte efter det som är på jorden." (Kol. 3:2)Andreas Holmberghttp://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3908110976231471782.post-20900752077402806022019-06-27T00:55:39.313+02:002019-06-27T00:55:39.313+02:00Att fara efter det som är "därovan" är j...Att fara efter det som är "därovan" är ju faktiskt att fara efter (sann) ära, (sann) njutning och (sant) liv. Det menar nog också Rosenius, men jag tycker bara att det blir för oklart framställt här. Lidandet och t o m döden kan ibland vara ett medel, men inte ett mål i sej.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3908110976231471782.post-2130589708818175732019-06-27T00:55:24.300+02:002019-06-27T00:55:24.300+02:00"Och så måste den, som verkligt vill intaga h..."Och så måste den, som verkligt vill intaga himmelen, snart komma därhän, att han älskar fattigdomen mer än rikedomen, föraktet mer än äran, lidandet mer än njutningen, ja, döden mer än livet." Råkar inte Rosenius här gå "utöver vad skrivet är"? (1 Kor. 4:6). Eller är han helt enkelt för generaliserande och borde ha preciserat "lidandet för Kristi skull", "döden för vittnesbördets ord" som något utöver njutningen och (det jordiska) livet? För att en kristen i största allmänhet borde älska fattigdom, förakt, lidande och död kan ju inte vara Skriftens mening, när Jesus kom för att vi skulle ha liv och liv i överflöd och när ljuvlighet är på Guds högra hand evinnerligen? Men visst finns det en paradox här, inte minst uttryckt i saligprisningarna (Matteus 5). Vad säger övriga Rosenius-läsare?Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.com